Pencapaian Piagam Pelanggan Jabatan Mufti Negeri Perak Bagi Tahun 2018
(Sehingga 30 September 2018)
Kami berikrar dengan izin Allah untuk :
Bil. |
Piagam Pelanggan
|
Pengukuran Pencapaian 2018 (Sehingga 30 September 2018) |
Peratusan / Pencapaian |
1. |
Mengeluarkan fatwa untuk masyarakat terutama yang berkaitan isu semasa secara lengkap dan jelas. |
Mesyuarat Ahli Jawatan Kuasa Fatwa telah ditetapkan sekurang-kurangnya 4 kali setahun (3 bulan sekali). |
75% 12/9 - Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak kali ke-215 di Bilik Mesyuarat Jabatan Mufti Negeri Perak
|
2. |
Melahirkan guru-guru yang berkelayakan, bertauliah dan memenuhi spesifikasi pengujian yang telah ditetapkan. |
Melaksanakan peperiksaan tauliah terhadap calon-calon yang memohon sekali setiap tahun. |
100% |
3. |
Mengukur dan mengesahkan permohonan arah kiblat di masjid, surau dan tapak perkuburan. |
Permohonan pengesahan arah kiblat diproses dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan permohonan, iaitu maklumbalas penerimaan permohonan dalam tempoh 3 hari, dan proses pengesahan dalam tempoh 11 hari berikutnya. |
100% 15 Permohonan |
4. |
Menjalankan cerapan hilal Ramadan, Syawal dan Zulhijjah bagi penetapan puasa dan hari raya. |
Cerapan hilal dilakukan sekurang-kurangnya 3 kali setahun, iaitu bagi bulan Ramadhan, Syawal dan Zulhijjah. |
100%
|
5. |
Membentuk dan menyediakan bahan-bahan rujukan ilmiah kepada masyarakat. |
Menyelaras dan menerbit sekurang-kurangnya 2 buah buku/risalah kepada masyarakat setiap tahun. |
Tiada |
6. |
Menganjurkan program-program jabatan bersama masyarakat dalam memberi khidmat nasihat berkaitan isu-isu semasa. |
Melaksanakan program-program tersebut sekurang-kurangnya 2 kali setahun. |
100% 6/9 – Program Wacana Kesejagatan Ummah 2018 di Dewan Bandaran Ipoh.
11/9 – Sambutan Maal Hijrah 1440H / 2018M peringkat Negeri Perak di Ipoh Convention Centre (ICC).
|
Cetak
Emel
Pencapaian Piagam Pelanggan Jabatan Mufti Negeri Perak Bagi Tahun 2018
(Sehingga 31 Oktober 2018)
Kami berikrar dengan izin Allah untuk :
Bil. |
Piagam Pelanggan
|
Pengukuran Pencapaian 2018 (Sehingga 30 September 2018) |
Peratusan / Pencapaian |
1. |
Mengeluarkan fatwa untuk masyarakat terutama yang berkaitan isu semasa secara lengkap dan jelas. |
Mesyuarat Ahli Jawatan Kuasa Fatwa telah ditetapkan sekurang-kurangnya 4 kali setahun (3 bulan sekali). |
75%
Tiada
|
2. |
Melahirkan guru-guru yang berkelayakan, bertauliah dan memenuhi spesifikasi pengujian yang telah ditetapkan. |
Melaksanakan peperiksaan tauliah terhadap calon-calon yang memohon sekali setiap tahun. |
100% |
3. |
Mengukur dan mengesahkan permohonan arah kiblat di masjid, surau dan tapak perkuburan. |
Permohonan pengesahan arah kiblat diproses dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh penerimaan permohonan, iaitu maklumbalas penerimaan permohonan dalam tempoh 3 hari, dan proses pengesahan dalam tempoh 11 hari berikutnya. |
100% 11 Permohonan |
4. |
Menjalankan cerapan hilal Ramadan, Syawal dan Zulhijjah bagi penetapan puasa dan hari raya. |
Cerapan hilal dilakukan sekurang-kurangnya 3 kali setahun, iaitu bagi bulan Ramadhan, Syawal dan Zulhijjah. |
100%
|
5. |
Membentuk dan menyediakan bahan-bahan rujukan ilmiah kepada masyarakat. |
Menyelaras dan menerbit sekurang-kurangnya 2 buah buku/risalah kepada masyarakat setiap tahun. |
Tiada |
6. |
Menganjurkan program-program jabatan bersama masyarakat dalam memberi khidmat nasihat berkaitan isu-isu semasa. |
Melaksanakan program-program tersebut sekurang-kurangnya 2 kali setahun. |
100% 17-18/10 – Seminar Falak Peringkat Nusantara 2018
|
Cetak
Emel